Wyjście liniowe (na wzmacniacz) w radiu STREAM MP3
Witam serdecznie. Jeżdżę Octavią 2 z czerwca 2007. Pytanie brzmi, czy w w/w sprzęcie jest wyjście na wzmacniacz? Z tego co widzę na schemacie z nalepki, to sygnał by się najprawdopodobniej znalazł, ale skąd wziąć masę? Czy ten pin ze znaczkiem masy/uziomu się nada dla sygnału audio? Jakby nie było jest to główna masa biorąca udział w zasilaniu radia.
Druga kwestia to odblokowanie tego sprzętu. Wyjąłem na dłużej z auta i się teraz czepia
drRichie, Stream nie ma wyjścia na wzmacniacz. Uprzedzając pytanie o wzmacniacz fabryczny ( Sound System ) to jest on podłączony pod wyjście głośnikowe.
Co do kodu to teoretycznie radio nie powinno o niego prosić jeśli jest wkładane do auta w którym już działało ( pamięta VIN ). Jeśli pyta, to albo coś było z nim kombinowane ( co sugeruje uszkodzona naklejka z numerem SKZ - bez tego teoretycznie nie da się dostać do elektroniki ) albo jest w jakiś sposób uszkodzone i nie rozpoznaje VIN-u auta.
Skoro nie ma wyjścia to ciekawią mnie te 2 piny oznaczone jako CAN/L i CAN/H :/
Co do naklejki, to sam ją "uszkodziłem", bo kiedyś tak czyściłem soczewkę.
Radio kiedyś po wizycie w autoryzowanym salonie też się zblokowało, ale podjechałem do nich i od ręki je uruchomili.
Obecnie radio mam wyjęte i jak je podpinałem na stole "na krótko" celem poszukiwania tego i owego, to zaraz po odpaleniu wyświetliło komunikat o zablokowaniu.
Może po włożeniu do instalacji samochodowej i "skonsultowaniu" się z nią blokada zniknie?
Teraz mam auto u blacharza po kontakcie z jeleniem, więc nie mam jak sprawdzić
105PS - niby mało, ale swoje i tak zrobi
Prawie 280.000 km i z silnikiem święty spokój - zero podbierania oleju.
drRichie, CAN L/H to magistrala danych. Jak podłączasz "na stole" to radio nie ma kontaktu z autem ( właśnie po CAN ) i dlatego się blokuje. Po włożeniu do twojego auta powinno ruszyć.
Jak chcesz zrobic wyjscie to musisz uzyc konwertera sygnalu glosnikowego do RCA, koszt ok 40 zl. Ja mam podpiety taki konwerter w obecnym aucie i sprawdza sie elegancko.
Budowa domów energooszczędnych, szkieletowych www.nawmar.pl
Tak teraz na chłodno to kalkuluję i masz rację. Przepraszam za zawracanie głowy.
Pozostaje wyciągnąć sygnał liniowy sprzed końcówki mocy, którą podrzucam w załączniku.
Pomierzyłem przejścia między nią a wyjściami i oznaczyłem na rysunku, który pin jest który.
Pozostaje kwestia, które piny są odpowiedzialne za wejście sygnałów liniowych dla konkretnych kanałów oraz ich mas.
[ Dodano: Nie 10 Kwi, 11 23:26 ]
Słyszałem i myślałem o takim konwerterze, ale:
- jakby nie było jest on obarczony szumami z końcówki mocy / wzmacniacza w radiu
- kosztuje 40zł
- wyciągnięcie sygnału liniowego to koszt max 10zł i 15 minut z lutownicą w ręku.
Fotki, które wkleiłem zrobiłem przed chwilką, rozebranie radia - też chwilunia.
pin 11 LF
pin 12 LR
pin 13 masa sygnałowa ( wejściowa )
pin 14 RR
pin 15 RF
Oczywiście wyjście z tych pinów trzeba odseparować minimum szeregowym kondensatorem ( 0,22uF ).
Jednak jeśli to wyjście ma być wyjściem z prawdziwego zdarzenia to trzeba dołożyć dodatkowy układ separujący tak, by uzyskać jak najniższą impedancję wyjściową i odpowiedni dla wzmacniacza poziom sygnału ( 1-2 Vpp ). Pozwoli to na maksymalne wyeliminowanie zewnętrznych zakłóceń, których w nowych autach nie brakuje.
...
Przeraża mnie nieco separowanie tego sygnału...
Aż tak źle nie jest. Tak naprawdę największym problemem jest to, że brakuje symetrycznego zasilania ( np. +/- 12V ) było by mniej elementów i lepszy "wypas". A tak trzeba by wrzucić po jednym operacyjnym na każdy kanał i zasilić je z jakiegoś stabilizatora ( min. 9V ) i zrobić na rezystorach napięcie odniesienia ( Uzas/2 ), co oczywiście też nie jest jakimś wielkim problemem.
Kiedyś nawet zastanawiałem się, żeby dać zasilanie bateryjne ( np. 2 x po 4 paluszki, czyli +/- 6V ). Wtedy separacja i "czystość" zasilania jest na super poziomie, a jak by wziął jakieś dobre wzmacniacze np. TL072 to pobór prądu w czasie pracy byłby na poziomie 3-5 mA czyli baterie starczały by pewnie na jakieś pół roku.
a nie ma jakiegoś układu podobnego do stabilizatora napięcia, który by dawał symetryczne napięcie? Wpięłoby się go "na sępa" w układ zasilania radia i by był.
105PS - niby mało, ale swoje i tak zrobi
Prawie 280.000 km i z silnikiem święty spokój - zero podbierania oleju.
drRichie, są takie układy. Ale są to zazwyczaj przetwornice z dławikami więc dostajesz dodatkowe zakłócenia ( przetwornice pracują na kilkunastu/kilkudziesięciu kHz ) i nagle okazuje się, że niby wszystko jest OK a nic nie gra . Jeśli już to poszedł bym jednak w zasilanie niesymetryczne z dzielnikiem rezystorowym na dodatnim wejściu układów wzmacniacza. Stabilizator 7809 w małej obudowie i jazda, przy jakiś 10mA sumarycznego poboru prądu to nie trzeba nawet radiatora...
chyba rzucę monetą i wybiorę wyjście z sytuacji... Na końcu się wnerwię i zapodam redukcję do radia na 2x 1DIN, z czego w górne wsadzę nieśmiganego Blaupunkta Valencia MP34 (ma wszystkie potrzebne wyjścia) a w dolne jeszcze jedną redukcję pod Unidena 520XL. Tyle, że polubiłem komfort korzystania z tego radia a nie jakieś tam mikrogałki od głośności itp.
105PS - niby mało, ale swoje i tak zrobi
Prawie 280.000 km i z silnikiem święty spokój - zero podbierania oleju.
To powiadasz, że ten Stream (nie mówię o jakości dźwięku z dorobionego wyjścia liniowego), to jednym słowem kicha w stosunku do BP Valencia?
[ Dodano: Pon 11 Kwi, 11 11:31 ]
Jeszcze jedna kwestia: w Streamie jest dość specyficznie zakończony kabel antenowy. Co zrobić aby go chamsko ni ucinać i żeby podpasował TANIM KOSZTEM do Blaupunkta?
drRichie, Stream gra naprawdę średnio ( i to raczej dolna część tego średnio ), np. radia z OIIFL Swing czy Bolero grają dużo lepiej a to też raczej średnio-dolna półka. Praktycznie większość firmowych ( w sensie nie fabrycznych ) sprzętów ze środka oferty poszczególnych firm zagra lepiej. A jeśli porównać sprzęt w podobnej cenie co radio fabryczne ( ok. 1500 pln ) to już przepaść.
Zatem podjąłem decyzję. Stream mp3 wylatuje i wstawiam w jego miejsce Blaupunkta Valencia MP34. Zapodam redukcję/ramkę na 2x 1DIN. W górne gniazdo wjeżdża Blaupunkt, a w dolne jeszcze jedna redukcja i Uniden 520XL.
Widzę kolego Kowal, że znasz Octavię na pamięć, więc od razu spytam czy jest dużo roboty w przeciśnięciu przez gródź 2 przewodów od akumulatora do wzmacniacza, który wyląduje w bagażniku. Pierwszy przewód ma mieć 10mm2, a drugi do masy max 6mm2.
Liczę na podpowiedź. Coś mi mówi, że będę musiał wyjąć akumulator i półkę pod niego, następnie przeciskać się jakimś drutem (pilotem).
105PS - niby mało, ale swoje i tak zrobi
Prawie 280.000 km i z silnikiem święty spokój - zero podbierania oleju.
... Coś mi mówi, że będę musiał wyjąć akumulator i półkę pod niego, następnie przeciskać się jakimś drutem (pilotem).
No to coś Ci bardzo dobrze mówi, bo tak trzeba zrobić + zdjąć osłony/plastiki nad nogami kierowcy. Jest tam taki duży gumowy przelot, przez który wchodzą do kabiny wszystkie wiązki. Tylko ostrożnie z tym drutem, bo tam jest trochę tego przewodowego "spaghetti" i trzeba uważać żeby nic nie uszkodzić.
Komentarz